Datum vydania – neznamy. Minimalne 2019.
Hybrid: Motor Avia, prevodovka Avia 5q, rozvodovka V3S, nápravy V3S, pohon 4×4.
Rozmery (DxSxV): cca 3×1,6×1,8m. Po otočení kolies je šírka 2m.
Motor: kod: 132, teda pravdepodobne 712.18, použity pre A31 a A21 – vŕtanie 102 – 60 kW pri 3000 ot/min, 213 Nm @ 1800, vstrekovacie čerpadlo – doplní sa.
Žhavenie – termoštart.
Vzduchovy filter – SANDRIK-ČOL 260 v olejovom kupeli.. (Edit – vymeneny za vzduchovu sportovu textilnu hrusku).
Prevodovka: 5 rýchlostna, s bočným vývodom na hydraulické čerpadlo, Typ 5P20
Rozvodovka: V3S
Predná náprava: V3S
Zadná náprava: V3S (s uzávierkou).
Posilovac riadenia: Orsta (Asi 80)
Nadrz hydrauliky- nič moc, asi 6 l .. (Edit – nova, 18 litrova nadrz)
Rozvádzač: 2 sekciový, bulhar. (Edit – vymeneny za 5 sekcny rozvadzac, 2x plavajuca poloha).
Hydraulika: zadná (Edit, uz aj predna)
Hydraulické čerpadlo: U20A, 20cm3/ot, min.otáčky:600/min, max.otáčky:2500/min, doporučené:1500/min, pri tlaku 16MPa. Pri doporučených otáčkach a tlaku: 9 kW, 28,5dm3/min.
Nadrz palivova: valec, asi 28 l ..
Navijak:V3S, poháňaný mechanicky z rozvodovky cez reťaz.
Pneu: Voltyre 11,2×20
Disky: prevárané, pôvodne asi z V3S.
Brzdy: vzduchové predné aj zadné+ ručná na zadný kardan.
Celková hmotnosť asi 2450 kg bez obsluhy. (pomer asi 1100kg a 1350kg v prospech zadnej časti).
Naplne a hmotnosti:
Hmotnost | Objem | Olej | |
Avia a31 | 320 kg | 10 | Mogul Diesel DT 15W-40, M7ADS3 a vyssi (ADS4) |
Avia prevodovka 5q | 100 kg | 2,5 | API GL -4 , 80W 90, resp. PP80 |
1. naprava | 300 kg | 5,75 | PP80 |
2.naprava | 320 kg | 5,75 | PP80 |
rozvodovka | 150 kg | 4,5 | PP80 |
reduktor kolies pred.naprava | 0,6L * 2 | PP80 | |
reduktor kolies zadn.naprava | 1 L* 2 | PP80 | |
Klb kolesa | asi 0,5L * 2 | PP80 | |
Navijak | 100 kg | 2 | PP90H (musi byt hypoidny) |
Vstrekovacie cerpadlo | 0,3l | Ako motor | |
Vzduchovy filter | 1,2L | ako motor |
Celkom asi 2450 kg.
Olej PP80 je dost riedky, ak sa traktor v zime nehybe, kludne PP90, alebo v lete PP44, ak nieco tecie (typicky rozvodovka V3S okolo gufier).
Traktor prisiel ku mne vo funkcnom stave, v zasade len trochu olejnicka.
Postupom casu sa zmenil jeho vzhlad z vyblednutej cervenej, na slusivu zelenu, disky su sede, motor strieborny.
Nakolko bol januar, bolo dost casu na prekopanie veci k obrazu svojmu.
Vymena naplni, filtrov, repas startera (hodina dvanasta), prekopanie elektriny (to bol zazitok, cudujem sa, ze nic nehorelo).
Roztrhana sedacka letela do zberu, je tam nieco z osobaku, uzsie a s vyssim posedom.
Palubovku som spravil z plastovej skrinky (rozvadzaca) na stenu, bol som limitovany priestorom … Mozno nastane cas na vecsiu prekopavku … Podstatne je, ze mam ukazovatela na ociach, nie medzi nohami ako povodne.
Edit – palubovku som znovu prekopal z Makrolonu, co je vlastne plexisklo. Vykruzene otvory, strieknute na cierne. Nic moc, mozno ked fakt bude dost casu, aj tak tam stale cosi dorabam 🙂
Hadicky z nadrzky termostartu a prepadov slzili, tak komplet vymena. Uz je sucho.
S termostartom bola sranda sa naucit startovat, ale je to vec zvyku. (pripadne teplovzduska, je to lepsie v mrazoch, aj za cenu jednej stahovacej pasky na hadici sania ..) Na rozdiel od termostartu necmudi, a hlavne nepali kyslik, tolko potrebny pri starte.
Na rozvodoch sania bola predpriprava na druhu sviecku, tak som ju doplnil, a prerobil rozvod nafty z nadrzky. Teraz je to ina kava … Ono nie, ze by jedna nestacila, ale ta spotreba nafty je zanedbatelna, akurat to sice 2x berie nejake Ampere na zhavenie, ale nic strasne. Vzdy je to mozne odpojit, vysrobovanim jedneho ocka na kabli z predradenej sviecky.
Navijak trochu slzí, ale nič strašné, to gufero sa vraj rýchlo zoderie. Horšie to bolo rozobratím, ked som patlal volnobezku. Je to síce vyprosťovací naviják, ale stavaný do 3.5t, takže s 2.5t traktorom pohne s prehľadom, a keď ho človek netrápi, poslúži pár rokov.
Rozvodovka ma s únikom oleja irituje viac, ale s jej vybratím to bude zábava, je to celé dosť natesno medzi zadnou nápravou a prevodovkou. Motor aj prevodovka musia ist prec, aby sa s nou dalo manipulovat.
Zadné spodné rámená nie sú úplne z blata, ale sú neoriginálne, tak sa vymenia. Zároveň sa zosilnia horné – edit – už sú prerobené spodné aj zosilnené horné..
Pravdepodobne je vyhodený termostat, čo cez leto nevadí až tak, ale v zime to je trochu bude naprd … Pred chladicom mam sice veternu roletu, ale idem tak max 40 stupnov. Zase cez leto som sa na slnku s navijakovanim dostal az na 80 (za jazdy 60). Existuju minalne 2 rozne termostaty, jeden otvara uz pri 78, mozno niekedy prubnem.
Zadná vzpera bola robená trochu narýchlo, ale letná príprava dreva ukázala neduhy a slabosti. Hlavne treba vymyslieť iné uchytenie vodorovnej kladky, ktorá nesmie ! byť na navijaku (začnú sa deformovať vodiace tyče a následne srdiečko ukladača v kombinácií s vretenom, a celé sa to po.sere .. (mal som radosť, ked som na to prišiel, ako to bolo povodne (ne)vymyslené … (na vzpere to bolo lepšie, ale vymyslieť vždy idealne uloženie roviny voči ukladaču sa nedalo, záleží koľko vzpera vbehla do zeme). Edit – tak toto uz je minulost, kladky su sucastou traktora, a vzpera je len vzpera.
Osadene 12mm lano, bolo asi len 38m, tak som vymenil nevalcované za valcované 10mm asi 74m. (zmestilo sa v pohode, ešte je rezerva). Nevýhoda je, že nesedí úplne presne ukladanie lana cez ukladač, tie rozdielne 2mm sa časom napočítajú, a potom to trochu nesedí …ale nič strašné… Že načo toľko lana ? No, boli úseky, že som nadpojil aj tých 38m a bolo to len tak tak ..
Sily to má dosť, prvé zoznámenie s traktorom prebehlo tak, že pri ťahaní dreva hore kopcom som sa zarýpal zadnými kolesami pred vybehnutím na cestu, a brácho sa optimisticky opýtal, prečo mi hrabú len zadné kolesá :-), tak som dal 4×4 a išlo sa ďalej (tiahlá fungujú jaksi naopak ako tvrdí manuál od V3S, a vejdu som dovtedy zblizka nevidel aby som vedel ako to funguje) .. Uzávierka ani neviem čo je, prvý krát som to použil až pri trhaní stromov, keď to jaksi 4 kolesa nezvládali … (Ale dobré vedieť, že funguje a celkom vyznámne pomôže).
Pri zvážaní dreva celkom pádakom som s napätím čakal, ako bude vlecka roztlačať redukovanú 2-ku a koľko bude treba pribrzďovať … Podľa toho som následne nakladal ďalšie vlečky. Popravde, skôr sa traktor utrhne na podklade. Samozrejme treba chodiť s rozumom, radšej na 2x, rozdýchavať 2,5 tony zeleza ponad hlavu sa mi v nemocnici zrovna nechce.
“Hora sa nebojí toho, čo zoberie veľa, lebo ten doláme voz (alebo aj seba), ale toho čo zoberie málo, lebo ten sa ešte vráti” .
Otocenie kolies na leto na šírku sa ukázalo ako super napád, hlboké éroziou vyhĺbené stredy ciest boli pre úzke traktoríky celkom výzva. A stabilita v lese v náklonoch tiež poteší už aj tak zovretú prdel … 🙂
Predne klasické svetlá doplnili LED svetla, a ešte to chce nejaké pracovné svetlo dozadu. Cúvacia kamera vyzerá už moc nóbl, ale brutálne rýchlo si na to človek zvykne či pri bežnej premávke, či pri práci, ked nemusí čumieť do speťaku či cez plece dozadu (orba, navijákovanie, sťahovanie/zvážanie dreva).
Postrehy: Neprehrievať olej hydrauliky nad 50C. Kontrolovať olej v motore, a nespoliehať sa na kontrolku. Kontrolovať a dopĺnať olej vo vstekovacom čerpadle – edit – nahodený budík tlaku oleja, už som kľudnejší.
Rozhodol som sa vyhodiť pôvodný vzduchový filter (SANDRIK) a osadil KN filter RU-4960. Mal by byť stavaný do 340 HP, vyzerá to celkom byteľne, príruba 70mm, čo by malo celkom stačiť na hadicu idúcu do sania. Motor ostal malicko hlucnejsi, ale to ja dane tensou hadicou do sania, ktora netlmi tolko, ako povodna plastova iduca z povodneho filtra.
Ale subjektivne je to poznat, motor si len tak chrumka.
Sice extra casto v zime s traktorom nechodim, ale ulakomil sa na predohrev motora, je to na to original priruba aj spirala. Spirala ma vykon 1 kW, a ohrieva vraj z -5 na +40 za cca hodinu. Bohato staci pol hodina, motor bafne ako cez leto, ale co je podstatnejsie, netrapi sa studeny a nie je to taka facka.
Z pracovného kardanu rozvodovky V3S je možné odoberať trvale minimálne 16kw.
Výkon prídavného pohonu je odoberaný z kolesa 4. prevodového stupňa. Maximálny odoberaný točivý moment je 140 Nm.
Trvale je možné odoberať asi 63%, čo je asi 88 Nm. (vychádzam z údajov pre 4 kvalt, kde je to uvedené a dá sa to odvodiť).
Celkový prevod prídavného pohonu (otáčky motora/výstupnej hriadele prídavného pohonu) – 1,325.
Pomer Prevodových stupňov 5 stupňovej prevodovky A21/A31
- 1 – 5,4
- 2 – 3,1
- 3 – 2,0
- 4 – 1,4
- 5 – 1
- Z – 4,8
Prevodová tabuľka otáčiek prac. kardanu pri zvolenom prevodovom stupni a zvolených otáčkach motora.
Prevodovy pomer rozvodovky V3S je 0,75 pre cestný prevod a 2,15 pre redukovaný.
| Pomer/otáčky | 800 | 1000 | 1200 | 1500 | 1800 |
1.stupeň H | 5,4*0,75 | 198 | 247 | 296 | 370 | 444 |
1.stupeň L | 5,4*2,15 | 69 | 86 | 103 | 129 | 155 |
2.stupeň H | 3,1*0,75 | 344 | 430 | 516 | 645 | 774 |
2.stupeň L | 3,1*2,15 | 120 | 150 | 180 | 225 | 270 |
3.stupeň H | 2*0,75 | 533 | 667 | 800 | 1000 | 1200 |
3.stupeň L | 2*2,15 | 186 | 233 | 279 | 349 | 419 |
4.stupeň H | 1,4*0,75 | 762 | 952 | 1143 | 1429 | 1714 |
4.stupeň L | 1,4*2,15 | 266 | 332 | 399 | 498 | 598 |
5.stupeň H | 1*0,75 | 1067 | 1333 | 1600 | 2000 | 2400 |
5.stupeň L | 1*2,15 | 372 | 465 | 558 | 698 | 837 |
Spiatočka H | 4,8*0,75 | 222 | 278 | 333 | 417 | 500 |
Spiatočka L | 4,8*2,15 | 78 | 97 | 116 | 145 | 174 |
Chladiaci vetrák motora – 6 lopatkový, priemer 420mm
Kompresor – typ 4147, jednoválec.
Pôvodnú 6L nádrž hydraulika nahradila 18L nádrž z domácej vodárne, už mám srdce na mieste, len z priestorových dôvodov musela zmeniť umiestnenie.
Rozvodovka V3S – pomer: cesta 1:0,75, terén 1:2,15
Naviják: Šnekový pohon, prevodový pomer 1:16, maximálny ťah na lane 3000 kg, preklzová spojka zacne preklzovat pri 3500 kg ale tah na lane ostava, prevádzková rýchlosť 30m/min (0,5m/s), lano 13mm/55m. (info manuál z roku 1958, manuál z roku 1979 uvádza len 10m/min, a vcuľ babo raď). Jan Neumann – Praga V3S (2007) tvrdí to isté, t.j. 10m/min, čo zodpovedá 2. stupni na plné otáčky motora t.j. 2100 otáčok ? ). Ako dôvod zníženia rýchlosti bolo uvedene možné kritické roztočenia kardanu a následná deštrukcia.
Odkazy:
https://www.avia-club.com/forum-tema/motory-rady-712-oznaceni-19514 https://www.avia-club.com/engines_list.php
To-do:
Povymyslal som si hovadiny, ako zhasinanie motora elektronicky, na rozdiel od sucastneho mechanickeho tiahla. Mozno na to zafunguje nejake tiahlo
https://www.aliexpress.com/item/33009231653.html
A furt ma neopustila myslienka ovladat navijak hydraulicky. A preco to nedoviest k dokonalosti dialkovym ovladanim.
https://www.aliexpress.com/item/4000397019313.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6ba14c4dtgjYUg
Samozrejme v pripade poruchy, by to bolo mozne ovladat aj rucne.
Linky na rozne zaujimave firmy, pokial bazos zlyha:
Repas hydraulickych komponentov – https://www.hp-servis.cz/
Vsetko mozne ohladom hydrauliky – https://minarikovci.sk/
ND na Zetory – nemam skusenost – https://shop.markomt.sk/
Hydraulicke hadice a koncovky – Plati pre PU, PB – https://hadiceflex.sk/index.php/sk/kontakt
Gufera, O kruzky, rozne hadice na vzduch ci palivo (PU, PB), chalani radi poradia aj v pripade improvizacie – https://www.mars.sk/
Rozne maziva, a ND pre traktory – Akumont PU, budova starej posty.
Nahradne diely pre Aviu – http://www.aviadiely.sk/, tazka spokojnost, panko je maximalne ustretovy.
Veci na V3s – hlavne ma skoro vsetko, co by clovek zhanal – cena uz je druha vec .. https://www.v3s.sk/
Lesnicke retaze, ocelove lana, a veci okolo tazby (PB) – s chalanmi v sklade je radost robit, ochota – http://www.krasnan.sk/
Nejake hydraulicke komponenty – https://shop.marting.sk
Vsemozne prirucky – V3s, Avia, LKT, senovozy, Zetor … https://www.agportal.cz/cz/nd.html
Veci na traktory a okolo nich. Navarove oka, hydraulika, blatniky, .. https://agrozabo.eu/
- Gufero 40x20x10 kľuka kompresora 953020310
- Gufero 62x40x12 hnacieho hriadeľa prevodovky 953040512
- Gufero 80x60x13 náboja ručnej brzdy
- Gufero 80x52x13 unášača kríža náprav 951052213
- Gufero remenice kľukového hriadeľa 72x55x12